Buitenlandskamp JIN

Dag jinners en ouders,

Over een kleine maand is het weer zover: buitenlands kamp! De jinners hebben dit jaar niet voor niets hun handen uit de mouwen gestoken op de vele werkjes en succesvolle evenementen, want op 1 juli vertrekken we richting Bulgarije om te kunnen genieten van wat we verdiend hebben. De meesten onder hen zijn vorig jaar ook naar Kroatië geweest om er rond te trekken, maar bij dit kamp ligt de focus meer op alle facetten van het land ontdekken. Met onze gewonnen centjes kunnen we de vele dagen gevarieerd maken met avontuur, cultuur, bergen, zee, stad en strand.

Na die eerste twee weken in Bulgarije is de scoutsmaand voor jin en leiding gelukkig nog niet voorbij: vanaf de 16de zoeken we het dichter bij huis op binnenlands kamp in Cerfontaine. De jinners mogen mee op voorkamp, en zijn daarna verdeeld over de verschillende fourages om hun eerste ervaringen achter de schermen van een heus scoutskamp op te doen. Tijdens het verblijf van de leden worden ze ingezet als extra leiding bij de spelletjes, of steken een handje toe als hulpkoks van de fouriers.

Op deze pagina kunnen jullie reeds de praktische info vinden die wij al voorhanden hebben. Bovendien staat er aanstaande vrijdag 3 juni om 18u15 aan de scoutslokalen een infoavond voor de ouders op de planning, waarbij de leiding meer duiding zal geven bij de planning, afspraken en jullie vragen.

Vragen of bedenkingen? Twijfel niet om ze mee te nemen naar de infoavond of contacteer ons via jinleiding@scoutsvlierbeek.be of onze persoonlijke nummers.

Een stevige linker van Andreas, Thomas, Laurent, Simon, Erin en Marie

De jinleiding

 

Wat, waar & wanneer?

We gaan op JINkamp! Concreet gaan we 13 dagen reizen door Bulgarije, plus en heen- en terugreis. We verblijven op de ene plaats misschien maar 1 nacht en op de andere dan weer 3 of 4 nachten. Soms in een tent, dan weer in een hostel. Maar net zoals in Kroatië gaat al het materiaal en onze spullen in onze trekrugzak moeten passen.

Wanneer? We vertrekken op vrijdag 1 juli, onze vlucht is om 9u40 vanuit Charleroi en komt aan tegen 13u15 in Sofia.

Onze aankomst staat gepland op vrijdag 15 juli. Onze vlucht vertrekt om 6u40 van Sofia en land om 8u30 in Charleroi.

Uitgebreide info over vertrek en aankomst vind je bij de Spreadsheet.

Het kampgeld zelf is al in orde voor iedereen. Dit bedroeg €350 en diende vooral om de vervoerskosten te kunnen dekken. Al de rest van het kamp (eten, overnachting, activiteiten…) wordt gefinancierd door het geld dat we dit jaar verdiend hebben.

De leden mogen natuurlijk ook een zakcentje meekrijgen voor souvenirs en dergelijke. Om het gemakkelijk en gelijk te houden kunnen jullie €50 zakgeld naar ons overschrijven. Wij halen dan alles in één keer af in de juiste munteenheid en verdelen het terug aan de leden.

Overschrijven mag op volgend rekeningnummer:

 BE76 7360 7608 9995

Telkens met als mededeling de volledige naam + zakgeld en per lid ook gebruik maken van een aparte overschrijving.

Nog enkele belangrijke zaken die noodzakelijk zijn om te kunnen vertrekken op buitenlands kamp: er zijn TWEE documenten die zeker mee moeten genomen worden:

  • Identiteitskaart
  • Toestemming reizen minderjarigen – dit is enkel voor de leden die na 1 juli 18 jaar worden.
    (te verkrijgen via jouw gemeentehuis)
  • LET de Europese ziekteverzekeringskaart is NIET nodig!
  • Het vaccin tegen tekenencefalitis is ten sterkste aangeraden!

Tijdens de rugzakkencontrole (meer info onderaan) moet iedereen deze documenten bij hebben, alsook een kopie van elk document dat jullie aan ons moeten afgeven!

De medische fiches allemaal printen en meenemen is niet zo haalbaar voor ons, dus vragen wij om alle belangrijke (medische) zaken op voorhand aan ons te laten weten via mail. Moesten er voor kamp nog extra opmerkingen, vragen of andere dingen zijn, kan je ons altijd apart mailen of aanspreken voor en na de vrijdagavond vergaderingen.

Tijdens het kamp zijn wij zelf niet 24/24 bereikbaar, dringend contact gaat zo via de groepsleiding lopen, zij zijn wel altijd bereikbaar op volgende nummers:

Hanne 0484 56 70 78

Eva 0473 24 81 27

Wij zullen ook regelmatig een mail naar de ouders versturen met een update over het verloop en enkele foto’s.

  • Zondag 26 juni: we plannen een rugzakkencontrole aan de lokalen om 16u
  • Vrijdag 1 juli: vertrek
  • Vrijdag 15 juli: aankomen
  • Vrijdag 15 juli tot vrijdag 29 juli: binnenlandskamp

De spreadsheet

Er zijn een aantal praktische zaken die we moeten afspreken met de ouders en leden. Om een duidelijk overzicht te krijgen werken we met een spreadsheet verdeeld in 4 tabladen. Hieronder per tablad de uitleg:

Wat zit er in mijn rugzak?

  • Stapschoenen
  • Scoutshemd & das
  • 1 lange broek
  • Chillschoenen (sneakers/sportschoenen)
  • 2 paar stapsokken
  • 6-8 paar gewone sokken
  • 1 zwemkleren
  • 1 chillbroek
  • 6-8 onderbroeken
  • 2-3 T-shirt’s
  • 1 pull/Fleece
  • 1 regenjas
  • 1 hoofddeksel (tegen zon)
  • 5 voorwerpen!
  • 1 matje
  • 1 slaapzak (warm genoeg, maar niet te zwaar…)
  • Waterschoenen
  • 1 bestek
  • 1 handdoek
  • 1 plastic zak
  • 1 krant
  • 1 vuur (aansteker)
  • 1 set bleinenplakkers
  • Perso medicatie
  • 2 belangrijke documenten
  • Pak van 10 wegwerp mondmaskers

Wat zit er in de rugzak per groep?

  • 1 tent
  • 1 gaskop (gas voorzien wij)
  • 1 pot
  • 1 pan
  • 1 gamel
  • 1 bord of deksel
  • 1 tandpasta
  • 1 shampoo
  • 1 zonnecrème
  • 1 spons
  • 1 keukenhanddoek
  • 1 bus wipp wasmiddel (voor handwas)
  • 1 extra set veters

Bedenkingen & tips

  • Heb ik wel 44 piketten nodig, is 8 niet genoeg?
  • Is mijn tent waterdicht?
  • Geen werptent!
  • Kan ik koken voor 3?  
  • Wat is een gaskop? Google: ‘Campingaz’.
  • Brengt de leiding echt gasbidons mee? JA, maar jullie dragen hem wel zelf.
  • GEEN jeans broek! (te zwaar en schuurt tussen de benen). Denk eraan dat je alles ZELF moet dragen.
  • Denk bij alles aan het gewicht en aan het nut! Iets wat je maar 1 keer zal gebruiken laat je beter thuis!
  • Optioneel meenemen: kaartspel en zonnebril, hangmat.
  • A.S. Adventure heeft hier een duidelijk en overzichtelijk stappenplan om de juiste stapschoenen te kiezen. Wij raden categorie B of C aan
  • Zorg dat ze waterdicht zijn
  • Stap nieuwe schoenen goed in!!! ± 50km
  • Per groepje 1 tent (voor de groepen van 4 is 2 tenten voor 2 personen mogelijk)
  • GEEN werptent
  • Zo licht mogelijk: minder dan 5kg, liefst rond de 3kg
  • Al eens op voorhand opzetten
  • Piketten en stormkoorden voorzien
  • Goed afstellen
  • Gewicht juist verdelen (zie infographic)
  • ±  65 liter
  • 8-10kg zonder eten & water, voorzie hier nog ongeveer 1/3 plaats voor!

Dingen die kwijt of kapot kunnen gaan, dranken en drugs, kasseien, pokemonkaarten en knikkers, onnodige electronika bankkaarten en cash geld, etc…

Wij raden smartphones ten sterkste af! Maar ze zijn niet verboden, wel is het op eigen risico en verantwoordelijkheid en wordt het bedoeld voor gebruik in noodsituaties en eventueel wat foto’s of muziek, niks anders.