Takken

De verschillende groepen binnen de scouts worden takken genoemd. De takken zijn ingedeeld volgens leeftijd. Bij welke takken kan je aansluiten? Dat is afhankelijk van je geboortejaar.

• Meisjes- en jongenskapoenen: 2016 – 2017
  • Kabouters en welpen: 2014 – 2015
  • Vossen en wolven: 2012 – 2013
  • Jonggidsen en jongverkenners: 2010 – 2011
  • Gidsen en verkenners: 2007 – 2009
  • Jin: 2006

MEISJES- EN JONGENSKAPOENEN

Het leven van een kapoen is er één vol spel, fantasie, creativiteit en expressie. Spelenderwijs en ongedwongen ontdekt de leiding samen met hen de wereld. We vertrekken hierbij vanuit het kind zelf, van wat hen boeit en aanspreekt. De leiding stapt mee in de wonderlijke wereld van 6- en 7-jarigen. Dat is genieten van de kronkels van ieders fantasie, dat is samen spelen, dat is samenzijn.

KABOUTERS EN WELPEN

Kabouters en welpen leren samen spelen en tasten hierbij graag grenzen af. Dat gaat met vallen en opstaan, wat niet wil zeggen dat je van hen nog geen enkel engagement mag verwachten. Het is dan ook typisch hen om zelf dingen te leren doen. Ze zijn in eerste instantie nieuwsgierig en zijn niet bang om vanalles uit te proberen. Ze leren makkelijk en doen dat spelenderwijs. De leiding biedt hen dan ook graag de kans om te ontdekken wat ze goed kunnen en wat hen interesseert.

VOSSEN EN WOLVEN

Sinds scoutsjaar 2017-2018 beslisten we twee nieuwe takken in te voeren omwille van het groot leidings- en ledenaantal. Bij de vossen en de wolven staat alles in het teken van ontdekken. Ontdekken wat je kan en wat je kan leren van anderen. Door middel van een grotere zelfstandigheid, daagt de leiding hun leden uit om het beste van zichzelf te geven en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Dropping, vuur maken, (vals)spelen… het kan allemaal.

JONGGIDSEN EN JONGVERKENNERS

Jonggivers trekken erop uit in de natuur of verkennen graag hun buurt. Op kamp koken ze hun eigen potje. Ze werken samen in patrouilles en nemen initiatieven: van kattenkwaad tot leuker. Jonggivers krijgen een waaier van mogelijkheden om mee te beslissen, zelf de handen uit de mouwen te steken en allerlei vaardigheden onder de knie te krijgen. Stilaan leren ze dat scouting niet stopt als de vergadering is afgelopen.

GIDSEN EN VERKENNERS

Bij de givers is er ruimte voor grotere projecten. Ideeën inbrengen vanuit eigen interesses en deze samen realiseren, staat centraal. Het gaat om een zoektocht naar zichzelf tussen soortgenoten door middel van typische gewaagde activiteiten in groep of individueel. Ze gaan geen uitdaging uit de weg.

JIN

Jin, Jij en Ik een Noodzaak. Jinners leven één jaar intens samen in hun tak. In hun eigen ‘jonge’ stijl werken ze gekke activiteiten, projecten en zelfs hun kamp uit. Al doende leren ze samenwerken en verantwoordelijkheid opnemen. Hieruit groeit engagement voor de groep en voor de samenleving.