Onze groep

groepsleiding@scoutsvlierbeek.be

Groepsleiding: Nelle Vandermeulen,  Jonas Smets en Maarten Verbist

Algemeen

De algemene werking van de scouts worden georganiseerd door de groepsleiding. De leidingsploegen staan voornamelijk in voor de organisatie van de vergaderingen. Door middel van een tweemaandelijkse groepsraad worden de leidingploegen bijgestaan door de groepsleiding. Verder wordt de groepsleiding geholpen door de VZW, de groepsadministratieverantwoordelijke, de materiaalmeesters, het Hoempapateam en de verhuurverantwoordelijken. Ook maken heel wat vrijwilligers zoals het klusteam deel uit van Scouts Vlierbeek.

We organiseren toffe, inventieve en assertieve activiteiten voor meisjes en jongens van 6 tot 18 jaar. Deze activiteiten vinden plaats tijdens een zogenoemde vergadering.
De vergaderingen gaan door op zondag:
van 14 uur tot 17 uur voor de jongere takken (meisjeskapoenen, jongenskapoenen, kabouters, welpen, vossen en wolven) en tot 17.30 uur voor de oudere takken (jonggidsen, jongverkenners, gidsen, verkenners en jin).
Van september tot juni lopen de activiteiten door. Tijdens de examenperiodes in december en juni zijn er vrijdagavondvergaderingen van 19 uur tot 20.30 uur voor de jongere takken en tot 21.30 uur voor de oudere takken.

Naast de vergaderingen, zijn er jaarlijks twee weekends en één kamp. Elke tak plant in het eerste en tweede semester een weekend in, wat je telkens ongeveer €20 à €30 kost. In juli gaat heel Scouts Vlierbeek samen op kamp. De prijzen van het kamp variëren van tak tot tak, omwille van de duur en het vervoer. Voor de jongsten bedraagt dit €55, voor de oudsten €125. Daarnaast zijn er buitenlandse kampen, waarvan de prijs ook niet vaststaand is. De givers gaan één keer per drie jaar op buitenlands kamp, de jin elk jaar.

Voor informatie over de takken en de leiding kan je terecht onder Takken en Leiding.

Scoutsoutfit

Welke kledij draag je op een scoutsvergadering? Normaal gezien kom je naar de vergadering in scoutsuniform. Dit uniform gaat samen met de verschillende takken. Bij Scouts Vlierbeek dragen meisjeskapoenen, jongenskapoenen, kabouters, welpen, vossen en wolven een T-shirt van onze scouts en eventueel een das en scoutspull. Jonggidsen, jongverkenners, gidsen, verkenners, jin en leiding dragen een scoutshemd en –das. Voor weekends en kamp voorzie je best ook stevige stapschoenen. Voor alle kledij die gedragen wordt tijdens vergaderingen geldt dat deze bedoeld is om tegen een stootje te kunnen en vuil te worden.

Wil jij graag een T-shirt van Scouts Vlierbeek of een scoutsdas? Die kan je tijdens het openingsfeest en voor/na elke vergadering verkrijgen bij de groepsleiding. Een T-shirt kost €10 (kindermaten t.e.m. small) of €12 (medium t.e.m. extra large). Een das kost €8. Voor een scoutspull, -hemd en ander materiaal verwijzen we je door naar scoutswinkel De Hopper, Diestsevest 92A in Leuven.

Hoe ziet een scoutshemd eruit? Op het hemd kan je allerlei kentekens bevestigen. Een jaarkenteken ontvangt elk lid aan het begin van elk scoutsjaar. Ook kan je bij de groepsleiding gratis een groepslintje krijgen. Dit is een wit lintje waarop de naam van onze scoutsgroep, het groepsnummer en de gouw vermeld staan. Beloftekentekens kan een lid krijgen door het afleggen van beloftes doorheen de scoutscarrière.

Specifiek bij Scouts Vlierbeek zijn twee nieuwe takken sinds scoutsjaar 2017 – 2018: vossen en wolven. De wolven kunnen doorheen het jaar kentekens verdienen door te leren koken, vuur te maken, creatief te zijn… Ook kunnen zij, samen met de vossen, enkel een takkenteken verkrijgen bij de groepsleiding. Andere takken vinden dit terug in De Hopper.